دسته‌بندی نشده

آیا هک شدن خودروهای هوشمند امکان پذیر است؟

نکته‌ جالب اینجاست که اکثر خودروسازان بزرگ، نیاز به امن کردن سیستم‌های هوشمند را جدی نمی‌گیرند. اما واقعیت این است که با افزایش آسیب پذیری سیستم‌های هوشمند، احتمالا به زودی شاهد استخدام متخصصین امنیت شبکه‌های کامپیوتری در شرکت‌های خودروسازی باشیم.
در رابطه با هک شدن سیستم‌ هوشمند خودرو، اخیرا موارد عجیب زیادی گزارش شده است که هکرها با استفاده از بدافزارهای خود از کیلومترها دورتر خودروها را به حرکت درآورده‌اند، سیستم صوتی را دستکاری و قفل‌ درب‌ها را باز کرده‌اند.
جف ویلیامز، رئیس بخش تکنولوژی شرکت امنیتی کانتراست، در مصاحبه اخیرش به همین مساله اشاره داشته است:” خودروها آسیب پذیرند چرا که در ابتدا مساله‌ امنیت برای آن‌ها مطرح نبوده است. در واقع هنگامی که شما یک محصول را برای محیطی طراحی می‌کنید و سپس آن را به محیط پیچیده‌تر و خطرناک‌تری می‌برید، امنیت نقشی بسیار حیاتی پیدا می‌کند”.
پیش بینی‌ می‌شود تا سال ۲۰۲۰، ۲۵۰ میلیون خودرو هوشمند در جهان وجود داشته باشد و این به معنای ریسک و خطر بیشتر است.
اما راهکار فعلی چیست؟
در شرایط فعلی مهمترین مساله این است که کاربران همواره سیستم هوشمند خودرو خود را به روزرسانی کنند. این راهکار دو مساله اساسی دارد. اول اینکه به روزرسانی معمولا باید از طریق یک فلش USB انجام شود، که این مساله به معنای حضور فیزیکی فرد در محل نمایندگی خودرو است. دومین مساله هم این است که به روزرسانی‌ها همواره پاسخگوی نیاز امنیتی خودرو نیستند و صرفا راهکاری برای بهبود نسبی امنیت است.
استفاده نکردن از نرم‌افزارهایی غیر از نرم افزار اصلی شرکت سازنده خودرو می‌تواند نکته‌ مهمی . نکات رایجی مثل استفاده نکردن از USB فلش‌های آلوده و یا عدم اعتماد به افراد غریبه در موارد استفاده از سیستم هوشمند خودرو هم می‎‌تواند به امنیت بیشتر خودرو کمک کند.