دسته‌بندی نشده

خودرو‌ی هیدروژنی چیست؟

قرن ۲۱، زمان نوآوری‌های جدید است و همانگونه که می‌توانیم مشاهده کنیم انسان روز به روز در حال توسعه و ایجاد فناوری‌های مختلف است؛ بسیاری از این تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها توسعه یافتند تا از بوجود آمدن مشکلات پیش روی بشر جلوگیری کنند. همانطور که می‌دانید امروزه مسائل آلودگی هوا و همچنین گاز‌های گلخانه‌ای یکی از مشکلات جدی و مهم برای انسان‌ها به شمار می‌روند و در چند سال اخیر بسیاری از دانشمندان و بزرگان حوزه‌های مختلف سعی بر ارائه راه‌ حلی برای رفع این مشکل داشتند. قطعا بخش بزرگی از آلودگی ‌هوا و گاز‌های گلخانه‌ای مربوط به اتومبیل‌ها و صنایع مربوط به آن‌ها است به همین دلیل در چند سال اخیر بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا سعی بر تولید خودرو‌های دوگانه سوز داشتند تا با بهره‌گیری از آن‌ها مصرف بنزین و گازوئیل را اتومبیل‌ها کاهش دهند. یکی از فناوری‌هایی که در صنایع خودروسازی بکار گرفته شد تا به وضعیت آلودگی هوا و گاز‌های گلخانه‌ای کمک کند، فناوری سوخت هیدروژنی بود که در پی آن اتومبیل‌های هیدروژنی بوجود آمد.خودرو‌های هیدروژنی به وسایل نقلیه‌ای گفته می‌شود که از انرژی هیدروژن برای تامین نیرو و حرکت استفاده می‌کنند. اولین بار ناسا توانست در موشک‌های فضایی خود از هیدروژن برای تولید انرژی مکانیکی استفاده کند که همین موضوع باعث شد طراحان و مهندسان صنعتی، به فکر استفاده از هیدروژن در خودرو‌ها شوند.

خودرو‌های هیدروژنی چگونه کار می‌کنند؟
خودرو‌های هیدروژنی از فناوری پیل سوختی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند و با بهره‌گیری از این انرژی مانند یک خودرو الکتریکی حرکت می‌کنند. پیل سوختی در واقع یک فناوری نوین است که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و کاربرد این تکنولوژی در خودرو‌های هیدروژنی، تبدیل انرژی پتانسیل هیدروژن به انرژی محرک الکتریکی است. خودرو‌های هیدروژنی از باطری‌های هیدروژنی استفاده می‌کنند که با بهره‌گیری از آن قادر خواهند بود میزان مشخصی هیدروژن ذخیره کنند. این باطری‌ها دقیقا مشابه باطری‌هایی هستند که در پالایشگاه‌های متان برای ذخیره هیدروژن استفاده می‌شود. برای ایجاد نیروی مکانیکی در اتومبیل‌های هیدروژنی، هیدروژن ذخیره شده در باطری‌ها از طریق تونل‌هایی به پیل‌های سوختی بکار رفته در خودرو انتقال پیدا می‌کنند و سپس توسط این پیل‌های سوختی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود و این انرژی موتور اتومبیل را بکار می‌اندازد. در اتومبیل‌های هیدروژنی، پیل‌های سوختی به صورت خطی در کنار هم قرار دارند تا بیشترین میزان انرژی الکتریکی را بتوانند تولید کنند.

مشکلات خودرو‌های هیدروژنی چیست؟
یکی از اصلی‌ترین مسائل پیش‌روی وسایل نقلیه هیدروژنی، هزینه‌ی بالای ساخت آن‌ها است؛ یکی از دلایل سرعت پایین توسعه خودرو‌های هیدروژنی در مقابل گسترش سریع اتومبیل‎‌های هیبریدی، قیمت بالای آن‌ها و همچنین هزینه‌ی گزاف تامین سوخت گاز هیدروژن است. همچنین فرآیند تولید هیدروژن یک عملیات پر هزینه و البته آلاینده هست، به شکلی که جدا ساختن هیدروژن در پالایشگاه‌های متان می‌تواند آسیب بیشتری نسبت به مصرف سوخت‌های فصیلی به طبیعت وارد کند. هزینه ساخت پیل‌های سوختی و انتقال آن‌ها به سیستم اتومبیل نیز بسیار بالا است که همین امر باعث گران‌تر شدن قیمت خودرو‌های هیدروژنی می‌شود.

آینده خودرو‌های هیدروژنی
قطعا مسئله‌ای که ملموس است، سرعت گرفتن توسعه فناوری‌های مربوط به خودرو‌های هیبریدی است و امروزه می‌توانیم خودروسازان مختلفی را مشاهده کنیم که هر روز با خبر‌های جدیدشان، توجه ما را بیش از پیش به اتومبیل‌های هیدروژنی جلب می‌کنند. انتظار می‌رود در چند سال آینده خودرو‌های هیدروژنی در بازار‌های جهانی توسعه پیدا کنند و به یکی از رقبای اتومبیل‌های هیبریدی تبدیل شوند.